Jak przeprowadzić badanie satysfakcji klienta?

badania

Grafika Jak przeprowadzić badanie satysfakcji klienta?

Ulepsz swój produkt lub usługę dzięki prostym i skutecznym miernikom satysfakcji klienta . Aby potwierdzić, że praca, którą wykonujesz przynosi efekty i upewnić się, że Twoi klienci są lojalni i nadal kupują od Ciebie, ważne jest, abyś wiedział jak mierzyć satysfakcję klienta. Badania satysfakcji klienta mogą dostarczyć Ci wiele cennych informacji.

Sposoby przeprowadzania badań satysfakcji klienta

W zależności od bazy klientów, możesz zdecydować się na przeprowadzenie wywiadów lub ankiet wśród klientów. Jeśli Twoja baza konsumentów jest mała i masz miejsce na przeprowadzenie wywiadów, jest to dobry sposób na rozpoczęcie tego procesu. Przeprowadzając badanie satysfakcji klienta za pomocą wywiadu możesz skupić się na bardziej osobistym kontakcie z Twoim konsumentem. Co więcej, za pomocą wywiadu uzyskasz bardziej precyzyjne  informacje od każdego klienta. Jedyną rzeczą, o której należy pamiętać, jest trudność skalowania tych danych, wszystkie informacje zwrotne są oparte na osobistej opinii i interpretacji ankietera. Mimo, że wywiady mogą wydawać się wyborem, który dostarczy bogatszych i głębszych spostrzeżeń, ankiety są najbardziej efektywnym sposobem mierzenia satysfakcji klienta. Ankiety nie muszą być nudne, długie i trudne. Bardziej niż kiedykolwiek możesz pracować nad budowaniem interaktywnej rozmowy z klientami. Ankiety pomogą Ci zebrać dane w jednym formacie – łatwe do analizy i wyciągania wniosków na większą skalę. Z respondentami, którzy poświęcili swój czas na dokładne wypełnienie ankiety, zawsze można się skontaktować, aby uzyskać bardziej osobiste spostrzeżenia, a także po to, aby zbudować silniejszą relację.

Jasno określ, co chcesz zmierzyć i osiągnąć

Zanim skomponujesz pytania i metodę badania satysfakcji klienta, powinieneś wiedzieć, do czego zmierzasz. Pierwszą rzeczą, którą musisz sobie zadać, jest pytanie: "Czego chcę się dowiedzieć?". Stwórz plan, listę celów, które chcesz osiągnąć. Pomocne może być skupienie się na jednym większym temacie, nad którym chcesz pracować, np. radzenie sobie z negatywnymi skargami. Opracuj, do jakich grup docelowych chcesz dotrzeć i co już o nich wiesz. Następnie, zacznij od bardzo podstawowej ankiety. Bądź dla siebie wymagający i stwórz bardzo krótkie badanie satysfakcji klienta. Nie muszą to być metryki satysfakcji, ale powinny pomóc Ci uzyskać pierwsze kluczowe spostrzeżenia, abyś mógł zdecydować, na czym skupić się dalej. Na przykład, zacznij od zadawania podstawowych pytań, takich jak: "Dlaczego kupiłeś ten konkretny produkt lub usługę?", "Co sprawiło, że zdecydowałeś się na zakup?", "Czy byłeś zadowolony ze swojego zakupu?". Korzyści z rozdzielenia tego pierwszego badania od bardziej szczegółowego badania satysfakcji klienta:

  • Dane wyjściowe, na których można oprzeć kolejne pomiary.
  • Pierwszy wgląd w oczekiwania Twoich odbiorców i najważniejsze kwestie.
  • Odkrycie pierwszej grupy klientów reagujących na potrzeby klienta.

Jak widać badanie satysfakcji klienta można przeprowadzić na wiele sposobów, które przyniosą oczekiwane rezultaty. Warto wiedzieć jaką metodę badania wybrać, aby uzyskać w szybki sposób potrzebne dane. Cel badania jest niewątpliwie jedną z najważniejszych rzeczy, którą należy ustalić na samym początku.

Zobacz także
Badania badanie satysfakcji klienta satysfakcja klienci
Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakie korzyści można osiągnąć poprzez przeprowadzanie badań satysfakcji klienta?

Niektóre z najważniejszych korzyści to poznanie potrzeb klientów oraz ich oczekiwań, poprawa jakości świadczonych przez firmę usług i zwiększenie lojalności klientów. Wszystkie te efekty prowadzą do zwiększenia sprzedaży – w końcu najlepszy klient to zadowolony klient.

Jak zachęcić klientów do udziału w badaniach satysfakcji?

Klienci mogą chętniej uczestniczyć w badaniach, gdy otrzymają personalizowaną wiadomość z prośbą o udział albo ofertę nagrody lub rabatu za uczestnictwo w badaniach. Zaznaczenie, że badanie ma duży wpływ na jakość usług oraz ułatwienie wypełnienia kwestionariusza również ma znaczenie.

Jakich błędów należy unikać w badaniu satysfakcji klienta?

Należy wystrzegać się wybierania tylko konkretnej grupy klientów – zamiast wybierać spośród osób wykazujących największą aktywność w korzystaniu z produktów, lepiej badać opinie próbki reprezentującej wszystkich klientów. Powinno się formułować jasne i konkretne pytania, a po zakończeniu badania odpowiednio analizować wyniki, nie pomijając kontekstu.

12 miesięcy gwarancji
pomoc w recenzji
dr Marian Płaszczyca
Telefon (+48) 666069834
Email statystyka@biostat.com.pl